söndag 14 november 2010

eftertänksamhetens tid

vissa dagar ägnar jag åt att fundera och reflektera
livet är så glättigt ibland, att det inte finns plats för det djupare eftertänksamma
jag vill inte vakna en dag, och inse att livet bara har swischat förbi utan att jag ständigt varit närvarande

senaste två nätterna har jag drömt otäcka mardrömmar, jag hoppas att de var obehagliga för att livet annars är så bra och glädjande, inte för att framtiden har otrevliga saker i sitt sköte
- även om så var fallet, lönar det sig inte att sörja det i förväg för då får man sörja två gånger

i två veckor har jag haft en massa äpplen i kylskåpet, som jag ska gör något av "någon dag"
uppskjutandet fick ett stopp när mannen i huset påstod att de tog mycket plats i grönsaksfacket (lite rätt hade han ju) (eller ganska mycket)
eftersom jag inte tycker om att kasta bort mat,frukt äpplen och dylikt blev det då till att leta fram ett recept på inlagda äpplen hittade en passande på nätet :)


Kan ätas på en gång. Hållbar i ca 6 månader på sval plats.

2 kg fasta äpplen

1 ½ l vatten
2 kg socker
1 citron
4 kanelstänger
1 påse saffran
Skala äpplena. Skär itu och ta ur kärnhusen
Koka upp vatten, saften av citron,socker, kanel , saffran
Lägg i äpplen . Låt dem koka tills de är mjuka men inte faller sönder.
Lägg äpplena i varma, rena glasburkar. Häll på lagen. Sätt på lock.


återkommer med recension:)



Dagens tacksamhet :
att min far är vid liv och god vigör trots att kroppen försökt sätta krokben för honom 

1 kommentar: