torsdag 27 oktober 2011

vart tusan tog sommaren vägen??

Underbart är kort heter det som bekant. Och nu sitter jag lite eftersommaren-nostalgisk och planerar nästa års planteringar.Livet är svårt att planera, så det gäller att ta tag i saker man vet att man ändå härskar över. Snart inträffar ödeåret 2012 och någonstans pirrar det lite i ryggraden
tankar på undergången har lite sådan effekt på mig...


Domendagsprofetior och profeter har tyvärr sällan rätt. och det lite intressanta är att de i största grad är män. och dessutom oftast gamla.... Det kanske är svårt att göra sig vän med tanken att jorden fortsätter att snurra på i sakta mak fast man går bort så småningom...

på balkongen har jag gått lös på växterna med min lie..nej sekatör menar jag ju :)
de små dahliaknölarna har fått komma upp ur krukan och ligger nu och torkar
djupt nere i ett av krukorna sussar nu pingstliljelökar och några fantastiskt vackra tulpaner to be (mörkt mörkt auberginefärgade) Nu har man bara en massa härlig snö att vänta
och kanske sovmorgon efter söndag, för nu ska klockan vridas tillbaka och den trötta kroppen får sig en välbehövlig timme att bara gotta sig under täcken....

Hösten är verkligen min årstid!
kreativiteten liksom exploderar efter sommarens hastande
det är något med att man plötsligt tänder ljus
att naturen byter skepnad och jag blir en urtidsmänniska som följer instikter och samlar på svampar och andra goda ting man kan klämma in en sorgset överfull frys, och till sambons förtret ;)

efter en heldag ute i det fria...känns tanken på att bli eremit inte långt borta...eller att leva likt en nomad
ute på vidderna av det som naturen ger
för det finns inget mer befriande än att glömma tid och rum
och bara vara. här och nu.


en haiku har jag skapat idag...
dedikerad till gröna linjen....



"tyst tassar hon i tunneln
löv ligger glatta platta på spårets bölj
inget hindrar henne idag"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar