tisdag 18 januari 2011

gröna fingrar

                                              

det är ungefär denna tid varje år som min längtan slår till, kanske det är talgoxens hoppfulla drill vid töväder, kanske det är plippandet och ploppandet från stuprören..
 kanske de små sexåringarna på jobbet som får vårkänslor och blir fnissiga och småförtjusta i varandra på vårterminen.. vad det än är så drabbar det mig i magen som en massiv längtan att få pilla ner frön o svart mylla...vattna varsamt och gödsla med kärlek och framtidsdrömmar det är nu mitt omkringsurfande på fröfirmor på internet kommer igång- fast jag redan sen länge insett att detta med att driva upp från frö är svårare än man tror- att de stackare som sedan gängligt tittar upp från de avklippta mjölkkartongerna
oftast möter döden snabbt när de tre ormögda katterna blir sugna på lite vegetabilier...

nå väl. frön blir det beställt även i år :) stevia är en ny växt jag är grymt nyfiken på! 300gånger starkare än socker, men höjer inte blodsockret!noll i GI...tydligen användes det som sötning av mayaindianer
sen får vi se... lite för tidigt egentligen för odling av något i växtväg

blir väl en tur i maj till plantagen sedan för inhandling av lite mittemellanstora plantor, inte för små o inte för
stora

ibland klurar jag på hur mycket av mina intressen som är inprogrammerat i generna? i grund och botten känns det som att jag lätt kunde byta plats med random stenålderskvinna egentligen utan att det skulle vara för svårt
jag gör ju det vi människor  gjort i århundraden...bakar bröd, samlar bär, frukt,konserverar, odlar, skördar

här har jag slagit mig själv för bröstet som ung feminist en gång och tyckt att jag blivit så mycket mer än andra kvinnor i generationer före mig- lagom till att frivilligt och förnöjsamt hitta till de sysslor som mamma och mormor och mormorsmor alltid gjort *s* livet är rätt festligt ibland :)

                                  

1 kommentar:

  1. Du får sätta kattburen på fröerna?
    Lägg upp bilder på utvecklingen - mycket nyfiken är jag!

    SvaraRadera